Una tesi sobre control biològic guanyadora de l'II Premi a la millor tesi doctoral de la Càtedra AgroBank

9/04/2018
  • Laboratori

La càtedra AgroBank Qualitat i Innovació en el Sector Agroalimentari ha premiat una tesi doctoral sobre mitjans de control biològic de la podridura marró en la fruita de pinyol causada per la floridura filamentosa Monilinia spp., que pot arribar a ocasionar la pèrdua de fins al 80% de la producció. La investigadora valenciana Amparo Gotor, doctora per la Universitat de Lleida (UdL), s’ha convertit en la guanyadora de la segona edició d’aquest guardó dotat amb 3.000 euros que té com a finalitat premiar la recerca d’excel·lència en el sector agroalimentari.

El jurat ha escollit la tesi, titulada “New advances in the control of brown rot in stone fruit using the biocontrol agent Bacillus amyloliquefaciens CPA-8”, d'entre un total de 77 sol·licituds arribades des de 13 comunitats autònomes espanyoles. Gotor ha treballat amb una soca d'aquest bacteri (B. amyloliquefaciens) per lluitar contra el fong que més afecta als cultius de fruita de pinyol a Europa i que fins ara només es tractava amb fungicides. L’efectivitat del bacteri ha estat validada en camps de cirera, préssec i nectarina.

Gràcies a les investigacions desenvolupades durant la tesi, l'Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA) ha obtingut dos productes biològics que es troben actualment en l'última etapa del seu desenvolupament comercial. "El seu ús en els sistemes de cultiu habituals pot arribar a ser una estratègia prometedora per aconseguir un descens de les pèrdues originades per la podridura marró, contribuint així al control de les malalties post-collita en fruita d'os, en el marc d'una agricultura més sostenible i ecològica", destaca el director de la Càtedra AgroBank, Antonio J. Ramos.

Els microorganismes que actuen com agents de biocontrol s'han convertit en una alternativa davant la limitació de productes autoritzats a Europa per al seu ús en post-collita, la recerca de pràctiques agrícoles més sostenibles, l'increment de la producció ecològica i la necessitat de prevenir l'aparició de soques resistents a fungicides.

Amparo Gotor ha realitzat la seva tesi doctoral sota la direcció dels investigadors de l'IRTA, Neus Teixidó i Josep Usall, i la tutorització acadèmica de la catedràtica de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària (ETSEA) de la UdL, Immaculada Viñas, obtenint una qualificació d'excel·lent cum laude. Els seus resultats han permès confirmar el potencial del bacteri B. amyloliquefaciens CPA-8 com una alternativa eficaç en el control del fong Monilinia spp., avaluant la seva eficàcia al camp i en la post-collita.

La Càtedra AgroBank Qualitat i Innovació en el Sector Agroalimentari de la UdL obrirà a la tardor el termini per presentar candidatures a la tercera edició d'aquest guardó per a tesis doctorals.