La Càtedra AgroBank de la UdL lliura el premi a la transferència de coneixement a el sector agroalimentari a un projecte sobre el biocontrol de fongs en vinya ecològica

7/02/2020
  • Xec
  • Signatura

La Càtedra AgroBank de la Universitat de Lleida (UdL) va lliurar el 6 de febrer als responsables de el projecte "Efecte de les pràctiques agrícoles sobre el microbiota de terra i la seva relació amb les espècies productores de micotoxines" de la Universitat Complutense de Madrid (UCM ) ia l'empresa Nostoc Biotech SL, el premi de la seva "Ajuda per a la transferència de coneixement en el sector agroalimentari". Aquest ajut està destinada a grups d'investigació espanyols perquè puguin tirar endavant, en col·laboració amb firmes de el sector agroalimentari, descobriments i invents que es trobin en un estat avançat de desenvolupament.
La investigadora principal de el projecte escollit, Belén Patiño, professora de el Departament de Genètica, Fisiologia i Microbiologia de la UCM, han rebut el premi de mans de el director de la Càtedra, el professor de la UdL, Antonio J. Ramos. Al lliurament hi han assistit, a més, les vicerectores de Transferència de la UdL (Olga Martín) i la UCM (Margarita Sant Andreu), la Directora Executiva de Negocis i Emprenedors de CaixaBank, Ana Díez, la directora de Agrobank, Carme Sabri així com les investigadores de la UCM, Covadonga Vázquez i Jessica Gil.
El projecte premiat, que va ser escollit entre 12 propostes procedents de Catalunya, Aragó, Madrid, Comunitat Valenciana i Andalusia, se centra en trobar agents de control biològic eficaços contra les floridures toxigénicos en vinya ecològica, ja que el raïm i els seus derivats (vins, sucs, panses ...) són uns dels productes més sovint contaminats amb micotoxines.
Després d'estudiar la microbiota de terra i les relacions entre les floridures productors de micotoxines i espècies potencialment útils com a agents de control biològic, el projecte proposarà els microorganismes més adequats (bacteris i / o fongs) per incorporar-los a pesticides biològics aptes per a camps de conreu ecològic. "Els agents de control biològic són capaços de competir per nutrients, espai o aigua, desplaçant als fongs del seu nínxol ecològic, la qual cosa pot ser una bona alternativa sostenible a l'ús de compostos químics", explica Patiño.