Noves begudes a base de sucs de fruita: suport de la Càtedra a la transferència del coneixement.

24/01/2017
  • Firma convenio

Desenvolupar begudes a base de sucs de fruita, atractives, saludables i amb garanties de seguretat per al consumidor, però lliures de conservants sintètics, mitjançant la incorporació d'olis essencials emulsionats procedents de plantes, és l'objectiu de l'acord de col·laboració entre la Càtedra Agrobank, la Universitat de Lleida (UdL) i l'empresa Indulleida SA, que es va signar el passat dia 23 de gener al Rectorat de la UdL.

Aquesta col·laboració, finançada amb 5.000 euros per la Càtedra Agrobank, "respon a l'estratègia d'impulsar la transferència del coneixement generat a les universitats i centres de recerca cap al sector productiu, mitjançant la concessió d'ajudes que incentivin la incorporació d'idees innovadores en les empreses ", va afirmar el director de la Càtedra, Antonio J. Ramos.

El projecte, de sis mesos de durada, serà dirigit per la Dra. Olga Martín, responsable del grup de recerca de la UdL "Noves tecnologies per al processat d'aliments" i primera investigadora espanyola membre la International Union of Food Science and Technology (IUFoST). Es preveu que al finalitzar el projecte s'hagin generat, com a mínim, dos prototips de noves begudes refrescants a base de sucs de fruita microbiològicament estables gràcies a la incorporació de compostos antimicrobians naturals nanoestructurats.

La utilització de substàncies d'origen natural per allargar la vida comercial de les begudes és una alternativa a mètodes més tradicionals, com el tractament tèrmic, que danya les propietats sensorials i redueix la presència de components beneficiosos per a la salut, o l'ús de conservants químics de síntesi, cada vegada més rebutjats pels consumidors.

Encara que l'ús d'olis essencials per conservar begudes presenta limitacions tecnològiques com ara l'escassa solubilitat en aigua o el seu intens aroma i sabor, el grup de recerca de la UdL que dirigeix ​​Olga Martín, està treballant en els últims anys en diferents mètodes nanotecnològics que permetin incorporar els olis essencials amb un poder antimicrobià alt i característiques sensorials compatibles amb l'aliment.

A la signatura del conveni a més d'Antonio J. Ramos i Olga Martín, han assistit Ferran Badia (vicerector de Planificació, Innovació i Empresa de la UdL), Miguel Ángel Cubero (responsable de laboratori de Recerca i Desenvolupament d'Indulleida, SA), Carmen Sabrí (Directora d'Agrobank) i Alberto Olivares (Gerent Agrobank).

Indulleida, fundada el 1980, és una societat dedicada a la fabricació de derivats de fruites, situada a Alguaire (Lleida). Juntament amb la seva filial Zufrisa és un dels principals transformadors de fruita d'Europa amb 350 milions de quilos a l'any. L'empresa, expliquen els seus responsables, realitza constants inversions en matèria de recerca i desenvolupament i innovació, així com en la millora de les seves instal·lacions, processos i mètodes de treball.