La FAO destaca el paper de la innovació per a una agricultura sostenible.

2/10/2018
  • Cartell

La innovació, com a agent de canvi en l'agricultura i en els sistemes alimentaris per a produir de manera sostenible, és l'eix central al qual està dedicada l'26 sessió del Comitè d'Agricultura de la FAO, inaugurada el passat dia 1 d'octubre a Roma.
La innovació és clau per fer realitat l'aspiració de nodrir a totes les persones del planeta, va assenyalar el director general de l'Organització de les Nacions Unides per a l'Alimentació i l'Agricultura, José Graziano da Silva, definint-la com a portadora de solucions de nous i vells problemes.
En intervenir en l'obertura de la reunió Da Silva va apel·lar a la necessitat de produir aliments de manera tal que preservin el medi ambient i la biodiversitat, i ha apuntat que en el camí cap a un desenvolupament sostenible no és possible emprar sistemes d'elevats consums de recursos, que generen desforestació, escassetat d'aigua, esgotament dels sòls i un alt nivell d'emissió de gasos d'efecte hivernacle.
Va destacar la importància de la innovació per revitalitzar àrees rurals i fer l'agricultura més atractiva per als joves, i ha alertat que "si fracassem en l'objectiu de crear oportunitats per als pobres en àrees rurals, especialment dones i joves, fallarem també en la construcció d'un món més pacífic i segur ".
En el mateix sentit va intervenir Johann N. Schneider-Ammann, conseller federal suís encarregat del Departament d'Assumptes Econòmics, Educació i Investigació, per a qui en matèria agrícola la innovació és una locomotora que pot contribuir a transformar els sistemes alimentaris, ajudar els agricultors en petita escala i garantir seguretat alimentària i una nutrició com cal.
Per respon als reptes als quals s'enfronta l'agricultura i la indústria alimentària necessitem noves vies, un nou model empresarial que inclogui, fomenti i aprofiti la diversitat de les innovacions, va precisar Schneider-Ammann. Va assenyalar, a més, la necessitat de fer tot el que sigui convenient perquè les innovacions arribin als terrenys, que els agricultors acceptin noves formes de treballar, i que al seu torn ells siguin escoltats i tingudes en compte les seves necessitats i les seves pròpies solucions innovadores.
Així mateix, Francois Pythoud, president del Comitè d'Agricultura de la FAO, va fer referència als grans reptes a què s'enfronten els sectors agrícola i alimentari i la importància d'una transformació dels sistemes de producció d'aliments per assolir els objectius previstos en la Agenda 2030. També va esmentar entre els desafiaments el creixement sostingut de la població, canvis en la dieta, el creixent esgotament dels recursos naturals i la degradació del medi ambient, amb un increment de la freqüència d'esdeveniments extrems a causa dels efectes del canvi climàtic .