Creix el consum d'oli d'oliva a Espanya un 3%.

5/03/2019
  • setrill

El consum d'oli d'oliva nacional en el mercat interior ha ascendit a 471.000 tones en 2017-2018, quantitat que suposa un remuntador de gairebé el 3% en aquesta última campanya pel que fa a 2016-2017, quan es van fregar les 458.000 tones comercialitzades a Espanya. Pel que fa a la producció d'oli d'oliva a Andalusia, aquest registre ha ascendit a 958.000 tones en 2017-2018 segons les dades de l'Agència d'Informació i Control Alimentaris (AICA) analitzats per la Conselleria d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Desenvolupament Sostenible .
Aquesta quantitat suposa pràcticament un manteniment dels registres de la passada campanya i representa el 76% del producte total obtingut a Espanya. En relació amb la resta dels països productors d'oli d'oliva, Andalusia ha aportat el 29% del total mundial.
Per territoris, Jaén lidera el rànquing andalús de producció d'oli d'oliva en 2017-2018 en superar les 391.800 tones (41%). A Còrdova, per la seva banda, s'han obtingut 254.880 tones (26,6%); a Sevilla 107.600 tones (11,2%); a Granada 90.850 tones (9,5%); ia Màlaga 75.670 tones (gairebé 8%). Després d'aquestes províncies es troben les produccions d'Almeria (18.300 tones), Cadis (prop de 10.600 tones) i Huelva (gairebé 8.300 tones).
L'obtenció d'aquest oli és el resultat d'moldre un total de 4,6 milions de tones d'oliva a Andalusia en 2017-2018. Jaén torna a encapçalar la llista de províncies atenent a la mòlta de l'última campanya amb prop de 1,8 milions de tones (38%), seguida de Còrdova amb gairebé 1,3 milions de tones (28%), Sevilla amb 581.250 tones (gairebé 13%) i Granada amb una mica més de 392.000 tones (8,5%). Tanquen el llistat Màlaga, on s'han mòlt 361.500 tones d'oliva, Almeria (89.000 tones), Cadis (gairebé 56.400) i Huelva (43.300 tones).
El rendiment gras mitjà obtingut en aquesta campanya ha fregat, per tant, el 21%. Aquest percentatge suposa un lleuger augment tant pel que fa a 2016-2017 (gairebé 20%), com en referència a la mitjana de les cinc últimes campanyes (20,3%).
Entre les dades estudiades per la Conselleria es troben també els valors relatius a les vendes internacionals de 666.000 tones d'oli d'oliva andalús (76% del total nacional) per més de 2.300 milions d'euros. Les principals destinacions d'aquest producte en 2017-2018 han estat Itàlia (29%), Portugal (14%), Estats Units (12%), França (10%) i el Regne Unit (5%).
Finalment, l'anàlisi de l'enllaç de la campanya d'oli d'oliva 2017-2018 a nivell nacional (375.000 tones) mostra un increment del 23% respecte a 2016-2017 (304.900 tones) i del 16% en comparació amb la mitjana de les últimes cinc campanyes (323.000 tones). La quantitat que aporten les oliveres andalusos suposa més del 73% del total de les tones d'oli d'oliva existents en les almàsseres en finalitzar la campanya.
Andalusia compta amb prop de 1,6 milions d'hectàrees d'oliverar, una superfície que representa el 60% del total nacional i que ronda el 14% de l'extensió mundial dedicada a aquest cultiu. D'elles, el 94% (1,5 milions d'hectàrees) inclouen oliveres dirigits a la producció d'oliva per a almàssera. Destaca especialment la província de Jaén en aquest àmbit en concentrar gairebé el 40% d'aquesta superfície, seguida de Còrdova (23,6%) i Granada (13,3%). La suma d'aquests tres territoris supera el 74% de les hectàrees andaluses d'oliverar d'almàssera.

Font: Conselleria d'Agricultura, Pesca i Desenvolupament Rural, Junta d'Andalusia.

Arxiu

2019
2018
2017
2016