Resolt el primer premi de la Càtedra AgroBank.

13/03/2017
  • La guanyadora, Miriam Ayuso

Una tesi doctoral sobre genètica porcina de la Universitat Complutense de Madrid (UCM) rebrà el primer Premi a la millor Tesi Doctoral de la Càtedra AgroBank, dotat amb 3.000 euros, en un acte públic que tindrà lloc el proper mes de juliol a Lleida. Miriam Ayuso Hernando, madrilenya de 29 anys, és l'autora del treball guardonat, que porta per títol “Efecte de la introducció de la genètica Duroc i de la restricció de la vitamina A sobre paràmetres productius, expressió gènica i qualitat de la carn en el porc ibèric”. El jurat l'ha seleccionat entre un total de 68 tesis presentades, procedents de 13 comunitats autònomes espanyoles.

Andalusia és la comunitat que ha presentat més tesis a concurs, un total de 19. La segueixen Catalunya i Castella-Lleó, amb 8 cadascuna. Per universitats, les que han proposat més treballs són la Universitat de Sevilla (7) i la Universitat de Granada (6). Les temàtiques inclouen totes les àrees de coneixement del sector agroalimentari, des de l’agricultura i l'hortofructicultura, passant per la producció animal fins a la tecnologia d'aliments o l'enginyeria agroforestal.

La tesi guanyadora en aquesta primera edició del premi -dirigida per les professores de la UCM Ana Isabel Rey i Beatriz Isabel i per l’investigadora de l’INIA Cristina Óvilo- posa de manifest que els porcs de raça ibèrica pura nounats presenten majors nivells de colesterol i major quantitat de greix intramuscular que els porcs creuats amb la raça Duroc , i que la restricció de vitamina A en la dieta dels porcs no afecta la seva eficiència productiva però sí que suposa un augment en la seva capacitat per acumular greix intramuscular. Aquesta troballa es pot utilitzar com a estratègia nutricional per augmentar la quantitat i millorar la composició del greix intramuscular al pernil i el llom dels porcs ibèrics, sobretot els creuats amb la raça Duroc. La seua autora es troba actualment fent una estada postdoctoral al departament de Ciències Veterinàries de la Universitat d'Anvers (Bèlgica).

Les sis tesis finalistes estan signades per dones i tracten temes molt diversos com, per exemple, l'activitat d'olis essencials en la conservació d'aliments, les millores en el conreu de la vinya, la selecció de genotips de pebrot per obtenir patrons tolerants a l'estrès salí i hídric o l'optimització de la recuperació de l'energia i del nitrogen procedent de la digestió anaeròbia, una tecnologia per al tractament de residus com ara els fems del bestiar.

La Càtedra AgroBank “Qualitat i Innovació en el sector agroalimentari” de la UdL obrirà la segona edició d'aquest premi a la millor tesi doctoral de l'àmbit agroalimentari la propera tardor.

Font: Càtedra AgroBank i Oficina de Premsa UdL