L'agricultura sostenible en risc davant la falta d'enginyers agrònoms

18/10/2021
  • logo COEAC

El Col·legi Oficial d'Enginyers Agrònoms de Catalunya (COEAC) ha alertat que la manca d'enginyers agrònoms a Espanya està posant en risc l'avanç en concepte d'economia sostenible i bioeconomia circular. I és que cada any finalitzen el màster habilitant per a exercir la professió d'enginyer/a agrònom/a un màxim de 20 estudiants a tot Catalunya, mentre que l'esmentat Col·legi Professional rep més de 150 ofertes de feina, una situació que es pot fer extensiva a la resta de l’estat.

El món està canviant i la pandèmia ha suposat una empenta cap endavant, cap a una societat més conscienciada amb l'ecologia i unes polítiques que comencen a posar la sostenibilitat del planeta en el centre de les seves decisions. El canvi climàtic, les perspectives de creixement de la població i les noves tendències de consum exigeixen innovació, recerca, digitalització i l'ús de noves tecnologies per a adequar-se a les necessitats de totes les àrees. I l'àmbit de l'agricultura no és menys. Conxita Villar, degana del COEAC, ha afirmat en l'acte de graduació de les promocions 2020 i 2021 de la Universitat de Lleida (UdL) que "actualment és imprescindible treballar amb eficiència per oferir aliments segurs i de qualitat sota criteris de màxima sostenibilitat".

I és que els límits del nostre planeta ens estan obligant a gestionar els ecosistemes, la biodiversitat i els recursos naturals amb criteris d'economia circular, i per a això és imprescindible comptar amb enginyers agrònoms que treballin en la recerca i la innovació i connectin la ciència, la tecnologia i la natura per produir aliments de qualitat de manera eficient i sostenible.

Com explica Conxita Villar, "els enginyers utilitzem per al nostre treball les noves tecnologies, la digitalització i les xarxes intel·ligents, a través de les quals obtenim aliments mentre preservem el medi rural. La nostra formació transversal ens fa versàtils per a ocupar diferents tasques dins la cadena agroalimentària".

Però malgrat l'enorme importància d'aquests professionals, encara són pocs els joves que opten per cursar aquests estudis, segurament per falta de coneixement de la professió. Per això, el Col·legi d'Enginyers Agrònoms de Catalunya està treballant sota el lema "la professió que alimenta el món, podem canviar el món", amb l'objectiu de donar a conèixer les àrees d'actuació d'aquesta professió amb tant recorregut de futur i en la qual la desocupació no existeix.

Segons Villar "es tracta d'una professió de vegades invisible però essencial per fer front als grans reptes de futur, i encara són pocs els joves conscients de la necessitat d'aquesta figura que serveix de nexe entre la tecnologia i l'àmbit biològic i territorial".

Un recent estudi de OBS Business School confirmava la insostenibilitat del nostre Sistema Nacional de Salut a causa, en part, del fet que un 42% de la població espanyola pateix al menys una malaltia crònica (aquest percentatge augmenta fins al 70% entre els majors de 65 anys). Aquest informe destacava la necessitat de promoure hàbits de vida saludables i de prevenció de malalties per poder reduir la prevalença de la cronicitat, i això passa necessàriament per mantenir una alimentació adequada. Els enginyers agrònoms són els responsables de l'alimentació mundial i de la cura del nostre entorn perquè són els més ben formats per portar els aliments des del camp fins a la nostra taula, coordinant la cadena agroalimentària des de les explotacions, la transformació, la construcció d'infraestructures, la logística, la qualitat, l'impacte ambiental, la gestió del territori i la distribució fins a la nostra casa, i tot això buscant l'equilibri territorial i la gestió de sòls i regadius.

Per difondre aquest missatge, el COEAC acaba de llançar al seu web i xarxes socials el vídeo "L'enginyeria que alimenta el món", que sota el hashtag #Alimentem el món, posa l'accent en la importància d'aquesta professió.

Font: Col·legi Oficial d'Enginyers Agrònoms de Catalunya