VII Jornada de la Càtedra AgroBank “Sostenibilitat econòmica i social del sector vitivinícola”

11/11/2022
  • Inauguració
  • Ponents
  • Taula Rodona

Experts de diferents àmbits vinculats al sector agroalimentari van debatre aquest dijous 10 de novembre sobre economia, salut i ciència entorn del vi, durant la seva participació en la “VII Jornada de la Càtedra AgroBank”, que s'ha celebrat en el Instituto de Ciencias de la Viña y el Vino (ICVV) de Logroño, amb més de 70 assistents. Sota el títol “Sostenibilitat econòmica i social del sector vitivinícola”, s'ha analitzat la situació del sector, les oportunitats que es presenten i els reptes als quals ha d'enfrontar-se en el futur.

La directora de la Territorial Ebre de CaixaBank, Isabel Moreno, ha participat en la inauguració de la jornada, en la qual també han intervingut José Miguel Martínez, director del ICVV, i Antonio J. Ramos, director de la Càtedra AgroBank. Isabel Moreno ha subratllat en la inauguració de la jornada que en CaixaBank “assumim la responsabilitat de ser líders en el sector facilitant a professionals, cooperatives i empreses, les inversions i l'assessorament necessaris per a avançar en la innovació i la digitalització, claus per a millorar la productivitat i la sostenibilitat dels negocis” i ha destacat l'adhesió de l'entitat al projecte Spain Food Valley, una iniciativa “que aglutina a més de cinquanta empreses de tot el país per a accedir al primer paquet d'ajudes en el marc del PERTE Agroalimentari del Govern d'Espanya”. Per part seva, Antonio J. Ramos ha destacat “la importància que jornades com aquest tenen per a donar visibilitat a l'esforç econòmic i científic que el sector vitivinícola està fent al nostre país per a situar-nos com una referència en la producció de vi de qualitat a nivell mundial”.

En el transcurs de la jornada, Verónica López, d'Analistas Financieros Internacionales (AFI), ha exposat la importància del mercat vitivinícola espanyol, remarcant la seva contribució a la fixació de població en el territori, noves propostes per a la dinamització econòmica com el enoturisme i el compromís amb la sostenibilitat. López va presentar també els resultats de l'estudi que AFI ha elaborat per a la Interprofessional del Vi d'Espanya.

Rafael del Rey, del Observatorio Español del Mercado del Vino, ha realitzat una ponència sobre com avançar cap a una rendibilitat sostenible del sector, basada en el posicionament de marca, el màrqueting i l'activitat comercial, el preu, i la gestió eficient de la cartera de clients. Per part seva, Josep Masip, president del Comité Científioc de la Fundación para la Investigación del Vino y la Nutrición (FIVIN), ha analitzat els efectes protectors del consum moderat de vi sobre la salut, posant en valor les evidències científiques enfront de les amenaces, en un moment candent en el qual des de la UE es debat sobre un nou etiquetatge per al vi. A més, Ferran Centelles, de elBulliFoundation, s'ha referit a les últimes recerques existents sobre el tast de vi i l'impacte emocional que aquesta produeix.

La clausura de la jornada ha estat a càrrec de Sergio Gutiérrez, director de AgroBank, i de José Miguel Martínez. Gutiérrez ha explicat que “des de l'ecosistema AgroBank Tech contribuirem a la transformació del sector, on la sostenibilitat s'ha d'afrontar des del prisma mediambiental, social i econòmic”. Després de la jornada s'ha realitzat una visita a les instal·lacions del ICVV i a la Bodega Institucional del Gobierno de La Rioja.

La jornada s'emmarca dins de les activitats de divulgació científica dutes a terme per la Càtedra AgroBank, promoguda per la Universitat de Lleida i AgroBank, que té com un dels seus objectius fonamentals promoure la transferència del coneixement entre els investigadors de les universitats i centres de recerca i la societat, com una eina fonamental per a impulsar el coneixement en l'àmbit agroalimentari. Per a aconseguir aquest objectiu, una de les eines que utilitza és l'organització de jornades divulgatives per tot el territori nacional.