Entrega de l'ajut de la "Convocatòria d'ajudes a la transferència del coneixement" de la Càtedra AgroBank.

26/10/2017
  • Xec
  • Signatura

El 24 d'octubre va tenir lloc al Paranimf de la Universitat de Saragossa l'acte de lliurament de l'ajut concedit en el marc de la "Convocatòria d'Ajuts de la Càtedra AgroBank per a la transferència del coneixement al sector agroalimentari". A aquesta primera convocatòria s'han concorregut 9 projectes presentats per investigadors de 5 comunitats autònomes diferents (Aragó, Castella i Lleó, Catalunya, Comunitat Valenciana i Galícia). La ajuda, de 9.000 euros, ha estat concedida al projecte presentat pel Dr. José Antonio Beltrán Gracia, catedràtic de la Universitat de Saragossa, titulat "Desenvolupament de pastes alimentàries enriquides amb lubina (D. labrax) de producció nacional per fomentar la ingesta de pescado a través de formes no tradicionals de consum ", i compta amb el suport de l'empresa Innova Obrador SL, situada a San Mateo de Gállego (Saragossa) en la qual es fabricaran les pastes (seca i fresca) objecte d'estudi, contant per això amb la participació de la Sra. Teresa Pérez, responsable del laboratori d'R + D i Qualitat de l'empresa.

Según el Dr. Beltrán, el projecte "proposa el desenvolupament a nivell industrial de pastes alimentàries enriquides amb concentrat no desgrasat de proteïna de lubina (D. labrax) procedent d'acuicultura nacional, provant diversos formats i formes de conservació per finalment triar, al menys un parell de tipus de pasta innocu, apetecibles i nutricionalment diferenciades que poden sortir al mercat regional o nacional i li permeten al consumidor espanyol diversificar la forma en què consumeix el peix, gràcies a la seva innovadora incorporació en un producte alternatiu, relativament econòmic i versàtil com el és la pasta ". El projecte "per un costat, pretén millorar l'aprofitament de retallades i restes de lubina de producció nacional, que d'altra manera probablement serien descartades; mentre que per l'altre amb aquest material es pretén millorar les característiques nutricionals i sensorials d'un aliment difós i emblemàtic com és la pasta Les pastes elaborades, d'acord amb els resultats d'experiències anteriors, seran orientades de dues maneres. En primer lloc, aquelles dirigides a consumidors que desitgen i li agraden el peix, caracteritzades per tenir un accentuat sabor i aroma. segon lloc, altres de composició i aportació nutricional similar a les primeres, però amb propietats organolèptiques atenuades per fer gairebé imperceptible tant l'olor com el sabor a peix. Aquestes últimes seran destinades principalment al públic infantil, en edat escolar, que ha demostrat no tenir molta afició per el peix però que, però, tenen molta preferència per la pasta i el a Rroz com a aliment principal en les seves dietes. D'aquesta manera, es busca obrir un nou nínxol de mercat que fomenti i permeti l'ingestió de peix mitjançant una forma no tradicional i alternativa de consum ".

El Jurado ha tingut en compte que el projecte pretén, per una banda, combatre el menjar perdut al utilitzar retalls i restes de lubina amb valor nutricional, i per un altre produir un aliment nou amb propietats saludables (ric en àcid grasos omega-3) i potencialment dirigit al públic en general ja als nens en particular, als que no solen agradar el peix. També ha valorat molt positivament la factibilitat de protecció industrial de la tecnologia associada al projecte i el pla de difusió presentat.

La Càtedra AgroBank entén que en molts casos l'activitat investigadora vinculada a la innovació requereix un impuls addicional per acabar de traslladar a la societat els descobriments o invents que es donen en l'àmbit acadèmic, de manera que els assoliments assolits puguin repercutir en un bé per a la societat que ha finançat aquests treballs. Per això, treballar conjuntament amb la indústria agroalimentària és bàsica però, en ocasions, la connexió entre els investigadors i les empreses no és tot el fluid que seria desitjable, per falta d'informació sobre el que s'està fent en els centres d'investigació, o per la escasez d'ajudes a la transferència del coneixement generat. Per això, la Càtedra ha creat aquesta convocatòria d'ajuts, de caràcter anual, per a la transferència de coneixement al sector agroalimentari, dirigida a grups d'investigació d'universitats públiques i centres d'investigació espanyols públics, que han de treballar conjuntament amb una empresa espanyola del sector agroalimentari, per al desenvolupament d'un projecte d'innovació de caràcter limitat.

En l'acte es van presentar, a més dels guanyadors, la Sra. Carme Sabrí (Directora d'AgroBank), el Sr. Antonio J. Ramos (Director de la Càtedra AgroBank), el Sr. Ferrán Badía (Vicerector de Planificació, Innovació i Empresa de la Universitat de Lleida) i la Sra. Rosario Osta (Directora de la Secretaria de Transferència i Innovació Tecnològica de la Universitat de Saragossa).