La salut i la sostenibilitat motors de la innovació en alimentació.

16/11/2017
  • Mesa de conferencias

La tendència del consumidor a buscar una alimentació saludable i la necessitat del fabricant d'adaptar-se als efectes que provoca el canvi climàtic per ser sostenible són dos dels vectors que marquen la direcció de la indústria alimentària a l'hora d'invertir en innovació.
Aquesta és una de les principals conclusions de la tercera edició de la jornada Alibetopías, celebrada ahir i organitzada per la Federació Espanyola d'Indústries de l'Alimentació i Beure (FIAB) com un fòrum on debatre sobre el futur del sector, les noves tendències i la importància de la innovació.
El director general de FIAB, Mauricio García de Quevedo, va defensar l'esforç dels fabricants d'aliments i ha recordat que a través de la plataforma "Aliments per a la vida" s'han promocionat des de 2009 més de 700 projectes d'innovació, amb una inversió total de 1.500 milions d'euros. "La innovació té un paper fonamental, i més en alimentació, en què cada vegada amb menys recursos hem de fer més coses", va assegurar García de Quevedo.
En la seva opinió, la innovació "es nota en tots els àmbits", també a l'arribada de nous productes al supermercat, on sorgeixen des d'aliments dirigits específicament als esportistes fins a referències segmentades en funció de l'edat.
El director general del Centre per al Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTI), Francisco Marín, va destacar durant la seva intervenció que el sector alimentari ha rebut d'aquesta entitat 980 milions d'euros en ajudes a la innovació en els últims cinc anys, el que els converteix en el segon major receptor, només superat pel de noves tecnologies de la informació. "Darrera de la millora de la qualitat de vida, de la reducció del dolor, de la perllongació de la vida i de la salut" es troben "il·luminats" que aposten i arrisquen, ha apuntat Marín, que va lamentar que per ara la I + D + i no s'inclou a l'agenda social com a reclamació ciutadana, a la mateixa altura que l'educació o la sanitat.
Va alertà, a més, de la "paradoxa" que es dóna entre el cada vegada major nombre de projectes innovadors i sofisticats en alimentació i un consumidor que sembla requerir productes naturals que s'han "tocat menys", una visió que en la seva opinió ja està " sobrepassat ".
Al llarg de la jornada, representants d'empreses, centres d'investigació, clústers regionals i universitats van coincidir a destacar la importància de la salut per a la indústria alimentària i en millorar els processos per ser més eficients i sostenibles, sobretot en l'àmbit mediambiental.
Les oportunitats que genera la nutrició de precisió davant les malalties com l'obesitat o el càncer, la creixent demanda de sucs i begudes funcionals a Àsia o l'augment de referències en el sector cerveser per arribar a tot tipus de consumidors han estat objecte de reflexió a les taules rodones, entre altres temes.
Les empreses com Mahou-San Miguel van detallar que els productes "innovadors" llançats al mercat suposen el 5% de totes les seves vendes, mentre que des de Bodegas Torres van explicar que la seva tasca d'investigació es centra en com respondre millor al canvi climàtic, estudiant varietats alternatives el raïm que resisteix millor la calor i provant un planter en zones més altes.
El fòrum va incloure una exhibició de llançaments recentment -des de gels per a esportistes fins a tota una nova gamma d'aliments salats i plats preparats, passant per cremes de verdures llistes per menjar o pals d'arròs, entre uns altres- i l'entrega als participants d'un perfum realitzat expressament per a l'esdeveniment.
A la jornada s'han lliurat, a més, els premis Ecotrophelia Espanya, en un acte en el qual el director general de la Indústria Alimentària, Fernando Burgaz, ha destacat la importància de donar crèdit a "idees noves" que posteriorment "es pot veure en els lineals ".
Des de FIAB han incidit en què el de l'alimentació és el primer sector industrial d'Espanya, amb una facturació en 2016 de 96.400 milions d'euros (al voltant d'un 3% del PIB nacional) i al que pertanyen prop de 28.000 empreses.

Font: EFEAGRO