CaixaBank presenta l'Informe Sectorial Agroalimentari del primer semestre de 2022

7/04/2022
  • Informe

CaixaBank ha presentat en la Fira Alimentària el seu Informe Sectorial Agroalimentari, elaborat per CaixaBank Research, corresponent al primer semestre de 2022. L'informe, entre altres coses, posa en relleu aquestes conclusions:

- Encara és aviat per a saber l'abast i la repercussió del conflicte d'Ucraïna sobre l'economia espanyola i el sector agroalimentari en particular, però sense lloc a dubte el principal canal d'impacte és l'augment dels costos energètics. Aquest conflicte bèl·lic suposa un nou xoc energètic i retardarà la normalització del funcionament de les cadenes de valor global.

- El sector agroalimentari sofrirà un notable impacte de manera directa pel fort encariment d'uns certs inputs procedents del “graner d'Europa”. En concret, el 27% i el 62% de les importacions de blat de moro i d'oli de gira-sol, respectivament, procedeixen d'Ucraïna, i Rússia és un proveïdor important d'abonaments minerals. A més, la guerra a Ucraïna està generant un fort augment del preu de les matèries primeres agrícoles a nivell global que també afectarà de forma molt destacable al sector agroalimentari.

- La despesa dels espanyols en supermercats continua sent elevat i la despesa en restauració ja supera el nivell precrisi. En aquest àmbit preocupa que un increment persistent dels preus dels aliments acabi minvant el poder adquisitiu dels consumidors i el consum real.

- S'espera que la recuperació del turisme internacional doni suport a la despesa en restauració dels estrangers, un segment que encara mostra un important gap respecte a les xifres precrisis.

- El canvi climàtic requereix un ingent esforç per a adaptar el regadiu espanyol a les noves circumstàncies i, en aquest sentit, les inversions dels fons NGEU seran un gran suport per a modernitzar els regadius.

- La indústria agroalimentària, per part seva, evoluciona més positivament malgrat l'encariment de l'energia (és una indústria relativament poc intensiva en l'ús d'energia en comparació amb altres branques industrials) i, de moment, no sembla veure's afectada en excés per la falta de subministraments global.

- Si es compara el nivell del 4T 2021 respecte al 4T 2019, el VAB del sector primari és un 2,6% superior al nivell precrisi i la seva contribució al conjunt de l'economia és similar a la d'abans de la pandèmia (2,7% del VAB en 2021 enfront del 3,4% en 2020 i el 2,9% en 2019).

- Resulta evident que l'evolució dels costos de producció està condicionant en gran manera la producció del sector agrari, arribant fins i tot a posar en destrets la viabilitat econòmica de les explotacions en alguns casos.

- En 2022, l'esclat del conflicte a Ucraïna ha fet augmentar els preus agrícoles en els mercats internacionals, i la seva trajectòria a curt termini és molt incerta, condicionada a l'evolució del preu dels inputs i, a més llarg termini, a les polítiques de biocombustibles vinculades als esforços per a descarbonizar l'economia global.

- L'augment del cost dels fertilitzants que s'ha produït a nivell global és especialment preocupant per al camp espanyol, importador net d'aquest input.

- La indústria de l'alimentació ha seguit una tendència ascendent al llarg de 2021, amb un avanç del 3,4% en la producció industrial.

- La despesa amb targetes espanyoles en supermercats i grans superfícies d'alimentació va augmentar un significatiu 36% en 2020 i va retrocedir solament un 1,1% en 2021, mantenint-se en un nivell elevat. Aquesta tònica positiva s'ha mantingut en el que portem de 2022 (+5,5% interanual al febrer). D'altra banda, la despesa amb targetes espanyoles en restaurants es va recuperar amb vigor en 2021 i va superar el nivell de 2019 (+13,5%).

- Espanya és una gran potència exportadora de productes agroalimentaris: amb una quota mundial del 3,9%, ocupa la quarta posició a la UE (per darrere de Països Baixos, Alemanya i França) i la setena a nivell mundial. Durant la pandèmia, les exportacions agroalimentàries han accelerat el pas, creixent un 4,0% en 2020 i un 11,2% en 2021.

- La guerra a Ucraïna afectarà de manera directa al sector agroalimentari perquè Rússia i Ucraïna són grans exportadors de productes agraris a nivell mundial. En particular, el camp espanyol té una elevada dependència de les importacions de cereals (farines i alimentació animal), oli de gira-sol (usat en la indústria agroalimentària, per exemple, en les conserves i en l'elaboració de tota mena d'aliments processats) i abonaments minerals.

L'informe inclou també un monogràfic sobre l'oli i un altre sobre l'aigua.

L'informe complet està disponible en:

Font: Comunicació CaixaBank.